مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

سید‌محمد فخار: توسعه ورزش همگانی مهم‌ترین محور فعالیت‌های ورزشی پایتخت تا پایان سال ۹۷ است.

اين نكته كه در برنامه 5ساله دوم توسعه پايتخت مطرح شده، تأكيد مي‌كند كه هر شهروند بايد با طي كمتر از 200متر از امكانات ورزشي بهره‌مند شود. هم‌اكنون 18درصد از شهروندان تهراني در فعاليت‌هاي رقابتي و تفريحات ورزشي مشغول هستند اما مديريت شهري تلاش مي‌كند با توسعه زيرساخت‌ها طبق برنامه 5ساله، تا سال 97 اين سهم را به 50درصد برساند. محمد رضايي، رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران ديروز در نشست خبري در جمع خبرنگاران، گسترش ورزش همگاني در پايتخت را يكي از اهداف شهرداري تهران دانست. بدين‌منظور تاكنون اقدامات عام‌المنفعه‌اي براي استفاده مردم به‌منظور توسعه ورزش همگاني در پايتخت انجام شده است. وي در نشست خبري ديروز با بيان اينكه پيشگيري مهم‌تر از درمان است، ادامه داد: ورزش همگاني به سلامت اجتماعي كمك مي‌كند، به‌طوري كه در آمارها مشخص شده كه چاقي و نداشتن فعاليت يكي از معضلات است، پس بهتر است آسان‌ترين راه را انتخاب كنيم چراكه مديريت شهري به سلامت مردم حساس بوده و آنها را براي ورزش در بوستان‌هايي كه توسط شهرداري ايجاد شده است، ترغيب مي‌كند.

 

  • تمركز بر خدمت‌رساني به شهروندان

هم‌اكنون 12نهاد متولي امر ورزش در تهران هستند و براي توسعه ورزش در شهر تلاش مي‌كنند اما سازمان شهرداري تهران با 310فضاي سالني به شهروندان خدمت‌رساني مي‌كند. همچنين 60سالن هم براي بانوان اختصاص يافته كه 35سالن آن از مجموعه‌هاي الزهراست و 67سالن آبي در سئانس‌هاي مختلف براي خانم‌ها و آقايان و نيز 4سالن مخصوص معلولان و 2فضا براي سواركاري وجود دارد. 167سالن مجموعه‌هاي چند‌منظوره نيز هست كه در رشته‌هاي مختلف با مربياني كه مدرك فدراسيوني دارند، فعال هستند. همچنين 2استاديوم ورزشي با قابليت بهره‌برداري وجود دارد كه براي تيم‌هاي ورزشي و با هدف توسعه ورزش همگاني ايجاد شده است. از سويي براي توسعه فضاهاي عمومي ورزشي نزديك به محله زندگي مردم، 180خانه دوچرخه، 2100ست ورزشي در بوستان‌ها و پارك‌ها و نيز 354خانه ورزش در محلات شهر احداث شده است.

  • توسعه علمي ورزش در شهر

در سال‌جاري گامي براي توسعه علمي ورزش در تهران برداشته شده است. به گفته رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران، پژوهش‌هايي در مورد فعاليت‌هاي سازمان ورزشي به‌صورت علمي و دانش‌بنيان انجام شده كه در مجموعه شوراي راهبردي كه 31نفر اعضاي آن را تشكيل مي‌دهند، بررسي مي‌شود. همچنين اتاقي به نام اتاق فكر با شركت دانشجويان و استادان براي رصد فعاليت‌ها شكل گرفته است. خبر ديگر رضايي درباره تحويل سوله‌هاي بحران بود. به گفته وي، از ابتدا 110سوله مصوب شده بود كه 24سوله در اختيار سازمان بحران و 24سوله در اختيار مناطق گذاشته شد اما قرار شد زمان بحران كه سازمان مديريت بحران به آنها احتياج دارد، در كوتاه‌ترين زمان به آنها تحويل داده شود. بدين‌ترتيب قرار است سازه‌هاي سبك‌تري ساخته شود و در اختيار سازمان ورزش قرار بگيرد. به گفته رضايي، بودجه سازمان ورزش در سال‌جاري به دوبخش بودجه جاري و تأمين نگهداشت تقسيم شده است كه بودجه جاري 30ميليارد تومان و بودجه تأمين نگهداشت 15ميليارد تومان است كه براي 147مكان ورزشي تابعه شهرداري تهران استفاده مي‌شود. با تكيه بر اين بودجه مديريت شهري براي بيش از 3500نفر، كارت‌ منزلت صادر كرده و آنان در هفته مي‌توانند به‌صورت رايگان ساعاتي را به استفاده از مجموعه‌هاي ورزشي اختصاص دهند. رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران در مورد مشكلات استفاده از كارت‌هاي نقره‌اي و طلايي كه پيش از اين صادر شده بود، عنوان كرد: در گذشته پيمانكاران تخلفاتي را در اين زمينه انجام داده و يكي از دلايل بازپس‌گيري اين مجموعه‌ها اين است كه بتوانيم خدمات يكنواختي را به مردم ارائه كنيم.

 

  • بازپيرايي ست‌هاي ورزشي

يكي از محورهاي توسعه ورزش همگاني در تهران، نصب ست‌هاي ورزشي در بوستان‌هاي تهران بوده كه در سال‌هاي اخير موجب همه‌گير شدن ورزش در شهر شده است. بدين‌منظور سازمان ورزش كميته‌اي براي بازپيرايي اين ست‌هاي ورزشي تشكيل داده است. به گفته محمد‌رضايي، رئيس سازمان ورزش شهرداري، برخي انتقادات به ست‌هاي ورزشي مي‌شود كه مربوط به عدم‌تعيين جنسيت و عدم‌درنظر گرفتن گروه‌هاي سني متفاوت است. در اين كميته به اين موضوعات توجه ويژه‌اي شده است. وي تاكيد كرد: بايد دقت داشته باشيد كه اين دستگاه‌ها براي افزايش فعاليت بدني و تفريحات ورزشي درنظر گرفته شده و براي تناسب اندام نيست كه بايد مردم به اين مسئله دقت كافي داشته باشند.

کد خبر 304157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha